Khamis

Bersyukur Itu Ada Kebaikkannya. :)

Alhamdulillah. Memanjat kesyukuran tatkala diri ini masih diberi kesempatan dalam meneruskan hidup di muka bumi ciptaan ilahi ini. Bercakap mengenai bersyukur dan kesyukuran adalah suatu perkataan yang telahpun dilupai oleh manusia pada zaman kini. Aku tidak bermaksud untuk menuju kepada sesiapa. Malahan aku sendiri adalah seorang hamba yang tidak bersyukur dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T.  Aku bukan la anak dari golongan Ahli Ulama, aku bukanlah anak golongan Imam, dan aku bukan lah seorang pelajar yang mengambil aliran Agama suatu ketika dahulu ( SMA ). Aku hanyalah insan biasa yang tidak cukup bekalan agama. Mak dan ayah memberikan didikan yang cukup buat aku, namun sebagai manusia aku harus mencari ilmu tambahan sebagai bekalan dunia mahupun akhirat kelak.
Usia mematangkan manusia. Aku bersyukur tatkala pintu hati ini masih terbuka untuk mendalami ilmu2 Agama. Insyaallah dengan keredhaannya akan aku terus berusaha.
Bersyukur itu mempunyai banyak hikmah tanpa aku sedari:


*Sesungguhnya Allah memberikan kurnia terhadap manusia tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur” (QS Al Baqarah:243)
*Sesungguhnya Kami telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi itu (sumber) penghidupan. Amat sedikitlah kamu bersyukur.(QS Al A’raaf:10)
*Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Q.s. an-Nahl: 18)
*”Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.(QS. Ibrahim:7)
Dari ayat di atas kita boleh nampak, memang kebanyakan manusia itu tidakbersyukur, padahal ALLAH sudah memberikan kurnia, kenikmatan dan kebaikan yang sangat banyak kepada manusia.
*Rasulullah SAW telah memberi contoh tentang bersyukur, seperti dalam Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata:
“Jika Rasulullah saw. melaksanakan solat, beliau berdiri (sangat lama) sampai kedua kaki (telapak) beliau pecah-pecah. Aisyah ra. bertanya:
Wahai Rasulullah, kenapa engkau berbuat seperti ini padahal dosamu yang terdahulu dan yang akan datang telah diampuni? Lalu beliau
menjawab: Wahai Aisyah, apakah aku tidak ingin menjadi seorang hamba yangbersyukur” (HR Muslim)