Khamis

Suka Duka 2010

Assalamualaikum

Alhamdulillah. Dengan k'redhaan YANG MAHA BERKUASA taon 2010 pegi m'ninggalkan aku dan semua manusia di muka bumi ini.. Terlalu cepat masa berlalu tanpa kita (manusia) sedari kerana sibuk dengan hal masing2..
Taon 2010 banyak m'ngajar aku pelbagai erti KETABAHAN, KESABARAN dan KEBERANIAN.. Taon ini m'rupakan taon pertama aku mula hidup b'dikari tatkala pada taon ini aku mula b'gelar mahasiswi.. Pertama kali berada jaoh dari keluarga,bagai nak gila aku d'buatnya.. Gila kerana m'rindui kampung aku.. Sehat ke tak agaknya kampung aku tuhh.. *ayat yang agak tak bole nak blahh.. Gila kerana m'mikirkan kedua orang tua aku d'sana.. T'utamanya mak aku.. Sape la yang nak layan mak aku kehulu,kehilir pegi b'jalan sakan.. Sedangkan aku yang bongsu b'jauhan dengan dia.. 
Taon ini juga m'ngajar aku erti KESABARAN dalam PERSAHABATAN.. Entah m'ngapa?kenapa? membe kamceng aku bole hilang k'percayaannya pada aku.. Tanpa aku m'ngetahui, PUNCA atau SEBAB aku m'ngalah.. M'ngalah dengan memohon maaf kepadanya. Mungkin aku juga punyai kesilapan.. Kesilapan kerna tidak mampu menjadi teman TERBAIK buatnya.. Kata2 MAAF yang aku pohon dariNYA sia2 saja.. Tiada sebarang respon baik yang aku terima dariNYA, malahan makin banyak pula respon yang kurang baik yang aku perolehi.. Aku redha.. Mungkin TUHAN sudah tentukan ini yang TERBAIK buat aku dan DIRINYA.. PadaMU yaALLAH aku bersyukur kerana m'beri aku KEKUATAN dalam apa jua rintangan yang harus aku tempuhi walaupun diri ini t'amat lemah..
11/03/2010 masih kuat dalam ingatanKU.. Buat calon2 SPM 2009, mungkin anda m'ngetahui apa yang ada d'sebalik tarikh b'kenaan.. Pada tarikh tersebutlah aku jatuh.. Jatuh bagaikan sukar untuk bangun semula pabila melihat keputusan SPM aku.. Diri ini sudah tidak mahu lagi m'neruskan pengajian kerana terlalu TERKEJUT dan KECEWA m'lihat apa yang TAKDIR telah tentukan buat diriKU, tiada lagi angan2 untuk menjadi seorang peguam.. Aku rebah dan tidak mahu bangun semula..Namun, TERIMA KASIH d'ucapkan buat insan ISTIMEWA dalam hidupKU "PN NAN SOFIATI BT LONG ISMAIL " kerana beliau lah yang banyak m'beri kata2 semangat untuk aku m'neruskan hidup ini.. Beliau jugalah yang selalu m'ngingatkan padaKU bahawasanya TUHAN telah tentukan JALAN TERBAIK buat MAKHLUKNYA, bersabarlah kerana DIA sedang MENGUJI kita untuk m'lihat KEIMANAN kita..  Kata2 itu akan terus aku bawa sebagai kata2 semangat buat diriKU agar tidak mudah b'putus asa.. TUHAN MAHA ADIL,  tatkala aku kecewa dengan apa yang aku perolehi aku masih lagi d'beri kesempatan untuk m'nyambung pengajianKU pada peringkat DIPLOMA.. Program Multimedia-Universiti Teknologi Malaysia.. Aku bersyukur padaMU yaALLAH.. Walaupun aku tidak berjaya untuk m'capai cita2 aku sebagai seorang PEGUAM.. Mungkin rezeki telah menentukan bahawa d'sini tempatKU.. Aku menerima tawaran itu dengan s'adanya..
p/s: buat rakan2 yang kecewa dengan keputusan SPM anda,janganlah mudah m'ngalah seperti saya.. ingatlah bahawasanya TUHAN telah m'nentukan segala2nya.. tanpa KEREDHAANNYA kita tidak akan berada d'tempat yang kita mahu kan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan